Ankeren

Wat is ankeren?

Een anker houd in dat er een externe stemming wordt gekoppeld met een interne stemming. Er worden triggers gekoppeld aan bepaalde emoties, gedachtes om zo herinneringen om te roepen.

Een staat van zijn wordt gecreëerd doordat herinneringen gekoppeld in de wereldbeeld van een mens. Dit kunnen meerdere gevoelens zijn zoals concentratie, geluk, motivatie en noem het maar op. Een staat van zijn is te vertalen in een combinatie van fysieke en emotionele keuzes.

Een gebeurtenis slaat zijn herinneringen op in de brein zodat het voor de volgende keer herkenbaar wordt gemaakt. Onbewust heb je waarschijnlijk op dit moment al miljoenen ankers opgeslagen sinds kind af gaan als dit al geen miljarden is.

Hoe gebruik je ankers?

1. Kies het gedrag
Kies eerst een “staat van zijn” die je zou willen ankeren en testen. Zorg voor een specifieke emotionele of fysieke staat en maak deze zo concreet mogelijk. Kies dan een uniek gedrag om deze staat op te kunnen slaan en vervolgens te testen. Denk aan wijsvingers bij elkaar drukken, bepaalde drukpunten opzoeken in het lichaam. Geurtjes koppelen of met een pen op bepaalde plekken tikken.

2. Stap in die staat
Visualiseer en gedrag je zo alsof je “staat van zijn” voelt en ervaart. Een voorbeeld voor een glimlach of blijheid is denken aan het moment dat je een diploma hebt gehaald of je rijbewijs. Denk goed en ervaar dat moment en visualiseer hoe je er toen bij liep.

3. Calibratie
Vindt dan het moment waar de stimulus op zijn hoogst was en ervaar deze emotioneel en wat het fysiek met je doet. Voel wat je ademhaling doet en volg bewust hoe je lichaam hierop reageert. Wanneer de sensatie op zijn hoogst is wil je deze vasthouden zodat je op verzoek de staat van zijn kunt oproepen.

4. Ankeren
Denk aan de staat van zijn die je zojuist hebt gekalibreerd. Gebruik zoveel mogelijk je zintuigen en ervaar deze staat op zijn hoogtepunt en leg dan die anker vast. Gebruik je eigen methode en wees creatief. Spreek het uit, breng je vingers bij elkaar en creëer de anker.

5. Break State
Neem een rust moment en ontspan je lichaam en laat alle gedachtes los. Neem stap 4 opnieuw door maar dan sneller en effectiever. Gebruik hierbij een andere dimensie of invalshoek.

6. Herhalen
Herhaal dit proces ongeveer 10 keer zodat je brein je anker zo goed mogelijk vastlegt. Als je stap 5 zo snel mogelijk uitvoert duurt het proces niet langer als 5 minuten. In deze 5 minuten creëer je een anker die de rest van je leven kunt oproepen.

7. Anker testen
Nu is moment om het anker te testen. Doe volledig wat anders en test dan het anker. Als je nu de gewenste “staat van zijn” voelt dan heb je de oefening goed gedaan. Zo niet, herhaal deze oefening vanaf stap 1 met nog meer inleving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *